Met invoering nieuwe bonuskaart kan Albert Heijn eindelijk gericht adverteren

zaterdag 9 augustus 2014, 22:40

 

Met ruim een jaar vertraging lanceert Albert Heijn op 21 oktober zijn nieuwe bonuskaart. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. De nieuwe kaart stelt het concern eindelijk in staat klanten te benaderen met persoonlijke aanbiedingen. De op maat gemaakte aanbiedingen worden in eerste instantie per post en per e-mail verzonden. Integratie met Albert Heijns ‘Appie-app’ vindt vermoedelijk later plaats.

De introductie van de kaart liep in 2012 vertraging op nadat het College bescherming persoonsgegevens kritiek had geuit op de manier waarop Albert Heijn met de verzamelde data omgaat. De anonieme bonuskaart bleek in combinatie met andere gegevens die het bedrijf verzamelt (onder meer via ah.nl en de Appie-app) indirect of direct toch tot personen te herleiden. Daarnaast werden gebruikers van de kaart er onvoldoende op gewezen dat Albert Heijn de informatie gebruikt voor persoonlijke advertenties.

 

Ophef

Twee weken geleden kwam de huidige bonuskaart wederom negatief in het nieuws. De Consumentenbond stelde vast dat het kinderlijk eenvoudig is via ah.nl de koopgeschiedenis van onbekenden te achterhalen.

Naar aanleiding van alle ophef benadrukt Albert Heijn nu dat de privacykwesties zijn opgelost. Anonieme bonuskaarten blijven bestaan en gepersonaliseerde kortingen worden alleen verstuurd aan klanten die zich online registreren.

 

Analyse

Hoewel de belofte van gerichte advertenties al sinds de introductie van de bonuskaart in 1998 bestaat, slaagde Albert Heijn er tot op heden nooit in de truc onder de knie te krijgen. Volgens Marnix Bügel van MIcompany zal dat ook nu niet lukken. Het bedrijf van Bügel doet onder meer data-analyses voor vijftien supermarktketens wereldwijd met het doel trends en behoeften te ontdekken. Op basis daarvan kunnen bedrijven bijvoorbeeld nieuwe producten introduceren. Bügel stelt dat veel supermarkten de analyse van gegevens ‘totaal niet professioneel aanpakken.’

 

Data-analyse

Een belangrijker reden waarom Bügel de nieuwe bonuskaart niet ziet aanslaan, is het feit dat Albert Heijn ‘nog steeds kiest voor persoonlijke aanbiedingen’. Volgens Bügel blijven bedrijven daarbij steeds opnieuw tegen privacykwesties oplopen.

Als voorbeeld noemt hij een zaak die vorig jaar speelde in de VS bij supermarktketen Target. Dankzij data-analyse wist dat bedrijf eerder van de zwangerschap van een klant dan haar ouders. Zij kwamen daar dankzij gerichte advertenties voor babyspullen alsnog achter. Ervaringen van moederbedrijf Ahold in de VS vormen voor Albert Heijn juist de basis voor de nieuwe kaart. Bij supermarkten van het concern in het land wordt de technische kennis achter het systeem al een aantal jaren met succes toegepast.

Bron: FD

  

Samenvatting:

Albert Heijn heeft sinds vorig jaar de nieuwe bonuskaart geïntroduceerd, hiermee kunnen ze alle aankopen van de consument in de gaten houden. Dit betekent dat de AH nu gericht kan adverteren, aangezien ze nu de behoefte van de klant in beeld hebben.

 

Relevantie en commentaar:

Met de invoering van de nieuwe kaart kan de AH meer gericht gaan adverteren, alleen zal dit in houden dat alle aankoopgegevens van de klanten voor de AH beschikbaar zullen zijn. Ze zullen dus erg goed met de privacy van de klanten moeten omgaan.

 

Relatie met module:

Met deze nieuwe kaart kan de AH gericht adverteren en zal het ook meer relevant zijn voor de klant. Met deze strategie wordt de “p” van de marketing mix “promotie” verbetert doordat het advertenties nu op de consument worden afgesteld.

 

Einde Euro Shopper nadert

Dinsdag 26 augustus 2014, 03:12

 

Albert Heijn is bijna klaar met het vervangen van al haar Euro Shopper-producten door spullen met de merknaam AH Basic.

Vakblad Distrifood meldt dat de laatste Euro Shopper-producten nog tot dit najaar te vinden zijn in de schappen van Albert Heijn. Daarna is het afgelopen. Een woordvoerder van Albert Heijn bevestigt tegenover het vakblad dat momenteel nog maar 'dertig artikelen in de schappen liggen' van het goedkope huismerk. 'Een deel daarvan wordt deze week vervangen door AH Basic.

 

Sterk merk

Albert Heijn begon april vorig jaar met de transformatie. De supermarktketen gaf toen meerdere redenen op voor de verandering. In de eerste plaats had de supermarktketen behoefte haar sterke merknaam in haar budgetlijn te integreren. Tegen Distrifood zei Alfred Levi, marketingdirecteur van Albert Heijn: 'Uit recent onderzoek werd wederom duidelijk dat de naam Albert Heijn één van de sterkste foodretailmerken van de wereld is. Het zou daarom een beetje gek zijn wanneer we onze eigen naam niet koppelen aan deze nieuwe lijn.' Een andere reden om afscheid te nemen van Euro Shopper was de kwaliteit. AH Basic-boodschappen zouden consistenter van kwaliteit zijn en bovendien een betere prijs-kwaliteitverhouding hebben.

 

Chinese nasi

Het dochterbedrijf van Ahold introduceerde de eerste AH Basic-producten al direct in april vorig jaar. De eerste vijf producten die onder de nieuwe vlag werden verkocht waren scharreleieren, cornflakes, hazelnootpasta, pannenkoekmix en Chinese nasi. Albert Heijn begon met de verkoop van Euro Shopper-spullen in 1995. Het verkocht de producten samen met tien branchegenoten uit Europa. Zij werkten samen in de in 1989 opgerichte inkoopcombinatie AMS. In 2009 kreeg het merk nog een restyling.

Bron: FD

 

Samenvatting:

De AH is bezig om alle euro shopper-producten te gaan vervangen met de AH basic producten. Dit heeft te maken met het feit dat de AH basic producten een sterkere merknaam hebben dan de euro shopper-producten. Ook hebben de AH Basic producten een betere kwaliteit en prijs, in vergelijking met de euro shopper-producten.

 

Relevantie en commentaar:

Door de invoering van de nieuwe producten, krijgt de AH producten die kwalitatief beter zijn dan de Euro shopper producten. Hierdoor krijgt de AH betere producten voor een lagere prijs.

 

Relatie met module:

De AH vervangt producten door kwalitatief betere producten met een sterkere merknaam. Dit houdt in dat er gebruik wordt gemaakt van de “P” van Product uit de marketing-mix. Het nieuwe product met een nieuwe merknaam staat sterker dan het voorgaand product en is van hogere kwaliteit.

 

Ahold krijgt voorlopig zegen in Tsjechië

Maandag 25 augustus 2014, 14:46

 

Ahold krijgt voorlopige goedkeuring voor de overname van vijftig winkels van Spar in Tsjechië.

Ahold verwacht in de tweede helft van het jaar definitief goedkeuring van Tsjechische mededingingsautoriteit te krijgen.

 

Verkopen

Wel moet Ahold op grond van de beslissing van de Tsjechische mededingingsautoriteit na afronding van de transactie een beperkt aantal winkels in Tsjechië verkopen.

 

Extra omzet

In maart maakte Ahold bekend om 36 kleine hypermarkten en 14 supermarkten te willen kopen voor zo’n €192 mln. Daarmee voegt het €439 mln aan omzet toe aan zijn activiteiten.

De vijftig Spar-vestigingen zijn volgens analisten verlieslatend. Ahold zou de winkels binnen twee jaar weer winstgevend moeten krijgen. De synergievoordelen van de overname bedragen volgens Ahold jaarlijks rond de € 20 mln.

 

Albert

Ahold is sinds 1991 actief in Tsjechië waar het 284 winkels exploiteert onder de naam Albert. Met de overname van Spar krijgt Ahold ruim 330 winkels in geheel Tsjechië en wordt daar de nummer twee in de markt.

Bron: FD

 

Samenvatting:

Ahold heeft een goedkeuring gekregen 50 supermarkten te mogen overnemen in Tsjechië. Het betreffen 50 winkels van Spar, die uiteindelijk onder de naam Albert verder gaan. Dit houdt in dat er op nog meer plaatsen producten van Ahold te verkrijgen zijn, waarbij er in totaal 330 Albert winkels in Tsjechië zullen zijn.

 

Relevantie en commentaar:

Door deze stap krijgt Ahold waarschijnlijk meer klanten van over de hele wereld. Hierdoor worden de producten nog makkelijker verkrijgbaar voor de klanten en dit zal waarschijnlijk de omzet en bekendheid van de winkels van Ahold doen vergroten.

 

Relatie met module:

Door de overname van 50 Spar winkels, zullen deze onder de naam Albert verder gaan. Dit betekent dat er in Tsjechië op nog meer plaatsen producten van Ahold/Albert te verkrijgen zijn. Deze uitbreiding valt in de marketing-mix onder de “P” van “Plaats”, doordat het nu nog makkelijker is producten van Albert te kunnen verkrijgen.

 

Facebook wil nog gerichter adverteren

Maandag 25 augustus 2014, 23:26

 

Met een nieuwe functie die Facebook binnenkort introduceert, kunnen gebruikers van het social network de advertenties die ze te zien krijgen aanpassen. Door de aanpassingen hoopt het bedrijf adverteerders nog gerichter van de juiste doelgroep te kunnen bedienen.

Dat meldt Facebook donderdag in een blog post. Het bedrijf zegt dat een van de meest gestelde vragen door gebruikers is, waarom ze de advertenties te zien krijgen die ze te zien krijgen. Binnenkort zullen leden van het netwerk daarom via een knop rechts boven in de advertentie de informatie kunnen aanvragen op basis waarvan zij geselecteerd zijn voor de advertentie.

 

'Liken'

Mochten gebruikers een advertentie niet van toepassing vinden, dan kunnen ze dat eveneens aangeven en ook vragen om nooit meer reclame van die adverteerder te zien te krijgen op hun profiel.

Op dit moment selecteert Facebook doelgroepen voor adverteerders op basis van de activiteiten van gebruikers binnen het netwerk en de pagina's die ze 'liken'.

 

Doelgroep

Binnenkort gaat het social media bedrijf voor die doelgroepselectie ook informatie gebruiken van andere sites die gebruikers bezoeken en apps die ze gebruiken. 'Dit is een type van adverteren die op interesses gebaseerd is, veel bedrijven werken hier al mee,' aldus Facebook.

Bron: FD

 

Samenvatting:

Facebook wil met een nieuwe functie op de website een nieuwe manier van adverteren gaan beginnen. Met deze functie kunnen gebruikers van de website zeggen of ze een advertentie relevant vinden of niet, waardoor facebook weer relevante advertenties kan plaatsen per persoon. Op deze manier kan facebook een grotere doelgroep bereiken met adverteren/advertenties.

 

Relevantie en commentaar:

Door deze functie kan Facebook veel gerichter gaan adverteren en dat is goed. Meer mensen zullen zich minder gaan ergeren aan de advertenties die totaal niet voor hen interessant waren. Dit zal een goede stap zijn voor Facebook op het gebied van adverteren.

 

Relatie met module:

Door de invoering van deze functie kan Facebook nu beter/gerichter adverteren dan voorheen. Deze strategie heeft te maken met de “p” van promotie uit de marketing-mix.

Maak jouw eigen website met JouwWeb