iPad schenken niet zo duur voor werkgever

dinsdag 30 september 2014

 

De iPad is geen computer, maar een communicatiemiddel. Daarom is het voordeliger voor bedrijven om de apparaten te verstrekken aan hun medewerkers.

 

Rechtszaak

Dat is het oordeel van het Hof in Amsterdam, zo meldt Nu.nl. Het Hof deed zijn uitspraak in een rechtszaak van RTL. Het mediabedrijf had zijn medewerkers belastingvrij iPads cadeau gegeven, maar een rechter oordeelde eind 2012 dat dat niet geoorloofd was. RTL moest daarom nog €300.000 loonheffing betalen over de 664 geschonken iPads.

Computers moeten voor minstens 90% zakelijk gebruik worden ingezet om belastingvrij te mogen worden weggegeven. Bij communicatiemiddelen, zoals smartphones, hoeft slechts 10% van het gebruik zakelijk te zijn.

 

Toetsenbord

Volgens het Hof is een iPad geen computer, omdat het minder waarschijnlijk is dat lange teksten worden ingetypt met het toetsenbord op het scherm. Communicatie, zoals e-mail en internetbezoek, heeft volgens het Hof minder last van deze beperking. Eerder werd al besloten dat ook een BlackBerry niet als computer geldt, omdat de invoermogelijkheden te beperkt zijn.

De uitspraak betekent voor RTL dat zo'n €240.000 aan loonheffingen wordt teruggestort. Het Hof specificeert niet expliciet dat de uitspraak geldt voor alle soorten tablets, zoals Android- en Windows-tablets.

Bron: FD

 

Samenvatting:

De iPad is geen computer, maar een communicatiemiddel. RTL moest €300.000,- betalen aan loonheffing, omdat dit niet geoorloofd zou zijn. Maar volgens het hof is de iPad geen computer, omdat het vooral voor communicatie wordt gebruikt en niet geschikt is voor lange teksten.

 

Relevantie en commentaar:

Ik ben het er mee eens dat de iPad voornamelijk wordt gebruikt als communicatiemiddel en ook gezien kan worden als een communicatiemiddel.

 

Relatie met module:

Het feit dat de iPad als communicatie wordt gebruikt, kan je zien als een strategie om makkelijker contact te leggen met je collega’s. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk en snel mailtjes beantwoorden op veel verschillende plekken.

 

Ruim 2,3 miljoen digitale patiëntdossiers

woensdag 22 januari 2014, 10:36

 

Ruim 2,3 miljoen Nederlanders hebben inmiddels toestemming gegeven aan hun huisarts of apotheek om hun medische gegevens uit te wisselen met andere zorgverleners via een elektronisch patiëntdossier (LSP). Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ).

In augustus vorig jaar stond de teller nog op 800.000. VZVZ vermoedt dat zorgverleners patiënten afgelopen tijd actief hebben gevraagd om toestemming, bijvoorbeeld de groep mensen die voor een griepprik werd opgeroepen. Ook zou een administratieve achterstand zijn weggewerkt.

Driekwart van de huisartsenpraktijken is aangesloten bij het LSP (Landelijk Schakelpunt) en 83 procent van het totaal aantal apotheken in ons land. 'Daaruit blijkt dat zorgverleners het nut inzien van het LSP', aldus de woordvoerder van de VZVZ.

VZVZ is verantwoordelijk voor het LSP. Sinds januari 2013 moeten patiënten toestemming geven aan een zorgverlener om digitaal medische gegevens uit te wisselen met andere zorgverleners.

Het LSP is een 'doorstart' van het het EPD (elektronisch patiëntdossier). In april 2011 haalde de Eerste Kamer een streep door het EPD, omdat de privacy van de patiënt onvoldoende kon worden gegarandeerd

Bron: AD

 

Samenvatting:

Ruim 2,3 miljoen Nederlanders hebben toestemming gegeven aan hun huisarts of hypotheek om hun medische gegevens uit te wisselen met andere zorgverleners via een elektronisch patiëntdossier. Dit is een flinke stijging.

 

Relevantie en commentaar:

Ik vind het verstandig dat Nederlanders dit doen om makkelijker geholpen te kunnen worden als er wat aan de hand is, staan je gegevens overal paraat.

 

Relatie met module:

Het elektronisch patiënten dossier is een onderdeel van de ICT van veel bedrijven en strategisch gezien heel handig, omdat alle doctoren, behandelaars enz. makkelijk toegang hebben op alle informatie van patiënten.

 

Overheid moet ICT-projecten anders aanpakken

  • Grijpink, J.

donderdag 11 september 2014


Automatisering is gebaseerd op kleinschalig denken en de aanpak is vaak niet geschikt voor grootschalige toepassingen 

Binnenkort verschijnt het rapport van de Tweede Kamercommissie die onderzoek deed naar grote ICT-projecten van de overheid. Ik verwacht dat daarin zowel opdrachtgevers (overheid) als opdrachtnemers (ICT-bedrijven) een veeg uit de pan krijgen. Zij nemen te veel risico, laten zich leiden door winstbejag, er is te weinig projectbeheersing, te weinig en te late signalering van tegenvallers.

Door mijn onderzoek aan de Universiteit Utrecht (leerstoel Keteninformatisering) is er meer inzicht verkregen in de oorzaken van onze ICT-perikelen:

Een van die oorzaken is dat in onze rechtscultuur autonomie belangrijk is. Als autonome organisaties samenwerken is er vaak te weinig overkoepelend gezag om grote zaken tot stand te kunnen brengen. Gemeenschappelijke doelen zijn meestal flinterdun en tegengestelde belangen steken op ongelegen momenten de kop op. Dit is inherent aan zowel overheid als bedrijfsleven, maar de gevolgen zijn bij de overheid groter en meer zichtbaar. Gebrek aan overkoepelend gezag maakt dat besluitvorming vol nare verrassingen zit. Goede beslissingen blijken zeldzaam, slechte gelukkig ook. Meestal hebben beslissingen vooral symboolwaarde.

 

Verder bieden opleidingen met training in logica en experimenten vooral vaardigheid in ‘kleinschalig denken’. Informatiekunde, rechtswetenschappen, management, psychologie, et cetera. hebben zo nuttige inzichten opgeleverd, maar die zijn niveaugebonden en alleen op dat niveau geldig. We maken een ‘niveauvergissing’ als we een aan kleinschalig denken ontleend inzicht klakkeloos toepassen op grotere schaal. Het gevolg: verkeerde uitgangspunten, veronderstellingen, theorieën en verwachtingen. Partijen óverschatten mogelijkheden en kansen, en ónderschatten problemen en risico’s. Zelfs zoiets simpels als ‘weten om wie het gaat’ stuit af op de — door kleinschalig inzicht ingegeven — veronderstelling, dat als alle toegangsgegevens kloppen, de persoon ‘natuurlijk’ wel de juiste persoon móet zijn. Een niveauvergissing! Vrijwel alle toepassingen zijn daardoor momenteel niet bestand tegen ‘de verkeerde persoon’.

 

Een andere oorzaak van de perikelen: we denken dat als een gegeven beschikbaar is, dit ook wordt gebruikt. Zo heeft de automatisering een voorkeur ontwikkeld voor oplossingen met één grote integrale databank. We gaan er klakkeloos van uit, dat iedereen dan op de hoogte is. Dat idee is in kleinschalige situaties niet zo gek, maar in grootschalige toepassingen een niveauvergissing. Grootschalige communicatie vergt speciale voorzieningen, ook al zijn die op die schaal vaak nog niet te realiseren. Op kleinere schaal soms wel, zoals VZVZ nu een regionaal elektronisch patiëntdossier ontwikkelt.

Aan het idee van één grote databank kleeft nog een ander nadeel: veroudering van gegevens. Ook als een toepassing in het begin redelijk voldoet, zorgt dit voor een toenemend aantal fouten.

 

Deze oorzaken samen kunnen veel ICT-drama’s verklaren. De technologie van de automatisering is gebaseerd op kleinschalig denken. De automatiseringspraktijk heeft zich ontwikkeld uit kleinschalige toepassingen binnen organisaties met effectief management. Bij grootschalige toepassingen is effectief management echter een onrealistische veronderstelling. Het gaat daarbij vaak om het samenspel van honderden autonome organisaties en duizenden professionals, in steeds verschillende configuraties afhankelijk van het geval. Op deze schaal is probleemgerichte geautomatiseerde communicatie onmisbaar. Deze ontbreekt meestal in de huidige projectplannen en architecturen, die daardoor voor grootschalige toepassingen eigenlijk ongeschikt zijn.

Hopelijk belicht het rapport van de Kamercommissie, onder leiding van Ton Elias, achterliggende oorzaken en doet het realistische aanbevelingen voor de grootschalige overheidsautomatisering. Die moet zich stap voor stap voltrekken en vooral gericht zijn op probleemgerichte geautomatiseerde communicatie.

Bron: FD 

  

Samenvatting:

De overheid neemt teveel risico’s op de projecten van de ICT. Er is teveel nadruk op winst en er is niet veel projectbeheersing. Hier moet wat aan veranderen. De overheid onderschat de grootte van het niveau deze projecten. Ook is de communicatie niet goed naar buiten, ze laten te weinig dingen weten of te laat weten.

 

Relevantie en commentaar:

Ik vind het goed dat er critici zijn die de overheid controleert en beoordeelt op haar handelen en dus is het ook interessant om te zien dat hier nog veel veranderd kan of zou moeten worden.

 

Relatie met module:

De overheid schakelt ICT projecten in om geld te verdienen. Dit kan je zeker strategisch opvatten.

 

Amerikanen investeren $ 12 mln in Nederlandse ontwikkelaar van software XebiaLabs

  • Betlem, R.

donderdag 5 juni 2014

 

Nederlandse softwaremakers zijn in trek. Opnieuw haalt een Nederlandse applicatiemaker durfkapitaal op in de VS. Vandaag kondigt de van oorsprong Hilversumse softwarebouwer XebiaLabs aan $ 12 mln (€ 8,8 mln) te ontvangen van de Amerikaanse durfinvesteerder Updata Partners.

De onderneming treedt daarmee in de voetsporen van het inmiddels eveneens in Boston gevestigde softwarebedrijf Mendix, dat begin dit jaar $ 25 mln (€ 18 mln) ontving van de Amerikaanse durfinvesteerder Battery Ventures. Boston blijkt een goede voedingsbodem voor Nederlandse softwareontwikkelaars. Zo stelde het Nijmeegse BlueConic, dat in de stad aan de oostkust een verkoopkantoor heeft, in februari € 3 mln veilig na een ronde bij Sigma Prime Ventures.

 

XebiaLabs maakt software waarmee het proces van applicatieontwikkeling sneller verloopt. De onderneming werkt onder meer voor Rabobank, reiswebsite Expedia en luchtvaartmaatschappij KLM. Ongeveer 40% van de klanten komt uit de financiële wereld. ‘Zie ons als een lopendebandsysteem. Doordat we het hele traject van het assembleren van software automatiseren, worden minder fouten gemaakt en kunnen applicaties sneller op de markt worden gebracht’, vertelt oprichter Daan Teunissen (52).

 

Het is voor het eerst dat de onderneming een rondje langs investeerders maakt. Teunissen stak vanuit zijn Xebia Group circa € 7 mln in XebiaLabs. ‘We hadden het bedrijf nog wel een jaartje zelf kunnen financieren, maar we willen sneller. Als we een kans zien, dan nemen we risico en geven we gas.’ Volgens de ondernemer is de huidige kapitaalronde voldoende om het bedrijf eind volgend jaar winstgevend te maken. Op het moment bedraagt de omzet ongeveer € 10 mln. XebiaLabs-ceo Coert Baart (47): ‘Binnen vier jaar verwachten we de grens van $ 100 mln te bereiken.’

Updata Partners krijgt ongeveer 20% van de aandelen in het bedrijf in handen. Daarnaast bezet de Amerikaanse durfinvesteerder twee zetels in de zeskoppige raad van bestuur.

 

XebiaLabs heeft de afgelopen vijf jaar bewezen aan een behoefte te voldoen. De omzet groeit naar eigen zeggen jaar op jaar met dubbele cijfers. ‘De wereld draait om software’, stelt Baart. Hij spreekt van een ratrace. ‘Als Wehkamp een betere koopervaring biedt dan Bol.com, dan wisselen klanten ­direct. Overleven is steeds meer een spel van nieuwe softwaretoepassingen snel lanceren. Daaruit ontstaat competitief voordeel en klantenbinding.’

Moederbedrijf Xebia Group werd in 2001 opgericht en is van origine een applicatieontwikkelaar. Het bedrijf is onder andere verantwoordelijk voor de software achter de matrixborden van NS, het containervolgsysteem van de Rotterdamse haven en de mobiele betaalapplicatie van ING Bank.

Er werken zo’n 420 man bij de onderneming, die kantoren heeft in Nederland, Frankrijk, India en de Verenigde Staten. Ontwikkeling van software vindt vooral plaats in Nederland, Frankrijk en India. In de VS heeft het bedrijf verkoopkantoren in Boston en sinds kort in San Francisco. De omzet van Xebia Group ­bedraagt € 45 mln.

 

Het investeringsgeld wordt gebruikt voor het verbeteren van het Amerikaanse verkoopapparaat en de ontwikkeling van nieuwe software, waaronder een gratis module voor kleine ondernemingen. Over vier jaar wil Teunissen XebiaLabs naar de beurs brengen. ‘Dat is veel interessanter dan gekocht worden.’


Investering 

Amerikaanse durfinvesteerder Updata Partners steekt $ 12 mln in XebiaLabs.

Het is de eerste investeringsronde voor het vijf jaar oude Nederlandse bedrijf.

Oprichter Daan Teunissen investeerde zelf € 7 mln in de onderneming.

Het opgehaalde groei­kapitaal wordt ingezet voor ­verdere expansie in de VS.


XebiaLabs Zorgt met eigen tools voor snel ontwikkelen van software 

Investering Amerikaanse durfkapitalist neemt belang in het bedrijf

Doelstelling Omzet XebiaLabs moet binnen vier jaar groeien naar $ 100 mln

 

Samenvatting:

Amerikanen investeren $12 miljoen dollar in Xebia. Nederlandse softwaremakers zijn populair in de VS. Xebialabs heeft verschillende vestigingen in verschillende landen, gericht op het maken van software. Ze willen zo snel mogelijk versnellen en investeringen maken dit mogelijk.

 

Relevantie en commentaar:

Ik vind het goed dat er in de ICT wordt geïnvesteerd en leuk om te horen dat de Nederlandse software ontwikkelaars zo geliefd zijn in de VS.

 

Relatie met module:

De investering in Xebia door Amerika is een strategie om via de ICT meer winst te kunnen boeken.